Opis techniki wykonania oryginału na podstawie analizy wizualnej

Opis techniki wykonania oryginału na podstawie analizy wizualnej

W tym wpisie prezentuję opis techniki wykonania oraz zdjęcia pierwszej, profesjonalnej namalowanej przeze mnie kopii obrazu. Kopię z oryginału wykonałem w Muzeum Narodowym w Warszawie w roku akademickim 2003/2004 (zajęcia technik i technologii malarstwa na Wydziale Konserwacji i Restauracji Dzieł Sztuki Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie).

skrzydła ołtarza

Obiekt: Zwiastowanie, Pokłon Trzech Króli, kwatery skrzydłowe ołtarza; Spisz (północna Słowacja), ok. 1500 r., Muzeum Narodowe w Warszawie, nr inw. Śr. 254; Madonna z Dzieciątkiem, Oznaczenia: R. 14/1P; Nr 10/2003; podłoże: płyta paździerzowa; waga z ramą ok. 6 kg; technika: tempera; fragment 80 x 36 cm; oprawiona 40,5 cm x 86 cm.

Prawa kwatera ołtarza ukazuje scenę „Pokłonu Trzech Króli”. Kopiowany fragment (80 cm x 36 cm) przedstawia Matkę Boską, ukazaną w kadrze do wysokości kolan, w pozie siedzącej, trzymającą Dzieciątko na kolanach, wyżej dach i ścianę stajenki oraz część pozłacanego nieba, kończącego się roślinnym rytem (ornamentem).

Madonna z Dzieciątkiem

Matka Boska przedstawiona jest na tle ubogiej, murowanej stajenki krytej strzechą. Ubogość podkreśla silnie zaakcentowany ubytek w ścianie stajenki, znajdujący się nad głową Madonny, po prawej stronie kopiowanego fragmentu obrazu. Matka Boska patrząca w kontemplacji w dół, ubrana jest w błękitny płaszcz (na skutek starzenia pigmentu – ciemnozielony), spod którego widać przykrywającą lewą rękę i fragment torsu Madonny suknię koloru czerwonego, na głowie ma natomiast białą chustę. Nagie Dzieciątko siedzące na kolanach swojej matki ukazane jest od pasa w górę. Madonna trzyma też na kolanach złotą szkatułkę, której wieczko stara się otworzyć dwoma rękoma mały Jezus. Szkatułka ma obrysowane krawędzie i podmalowane kontury. Głowę Madonny otacza rytowany nimb (ma pięć rowków biegnących półkoliście w odstępie, trzy przy krawędzi nimbu, dwa bliżej głowy Madonny). Dzieciątko ma nad głową mniejszy nimb, nie rytowany. Stajenka znajduje się na tle pejzażu ukazującego w uproszczeniu wyżynny krajobraz z drzewami, domami, basztami zamku w oddali, wyłaniającymi się zza wzniesienia (kopiowany fragment obejmuje jedynie siedmiocentymetrowy pas pejzażu obok ściany stajenki). Najdalsze fragmenty pejzażu malowane są w błękitnych odcieniach, wzniesienia znajdujące się bliżej mają, analogicznie, kolory w gamie zieleni. Pejzaż kończy się na wysokości zwieńczenia dachu krytego brązową strzechą oraz szarego ceglanego muru stajenki. Wyżej znajduje się złote tło. Nad dachem stajenki jest natomiast bogaty, pozłacany ryt w formie wici roślinnej z miękko układających się liści i gałązek.

kopia obrazu Madonna z Dzieciątkiem
Kolejność opracowań malarskich

Podobrazie składa się prawdopodobnie z trzech desek. Pokryte jest ono wyszlifowaną na gładko, grubą warstwą zaprawy, na co wskazuje głębokość opracowania złoconego rytu roślinnego. Przed wykonaniem złoceń wykonany został czarną farbą zarys rysunkowy całej kompozycji, prześwitujący w partiach karnacji.

Opracowanie malarskie

Najpierw namalowana została stajenka – błękity i zielenie krajobrazu zachodzą na koloryt stajenki (jednakże drewniany słup podpierający dach stajenki opracowany został na pejzażu). Ściana stajenki malowana jest półkryjąco z prześwitami warstw zaprawy, oprócz fragmentu z ubytkiem. Kolor lokalny z czerni roślinnej, wzmocnienie modelunku za pomocą laserunków olejnych lub olejno – żywicznych z ugru lub ochry naturalnej. Dach stajenki malowany jest kryjąco. Najpierw artysta położył warstwę brązowej, temperowej podmalówki, a na tym wykonał modelunek kładąc laserunki olejne lub olejno – żywiczne z czerni roślinnej. Opracowanie detali dachu stajenki wykonał za pomocą rozbielonej ochry z dodatkiem ugru.

obrazy na zamówienie

Pejzaż malowany jest natomiast kryjąco bielą ołowiową lub rozbielonymi kolorami temperowymi, na co wskazuje duża siła krycia tych farb i grubość warstwy malarskiej. Na temperze artysta kładzie następnie laserunki olejno – żywiczne z azurytu, ugrów, umbry. Detale wykonane spoiwem temperowym należą do opracowań końcowych.

Czerwony rękaw spodniej sukni Madonny opracowany jest w kilku etapach: modelunek temperowy z czerwieni żelazowej, cynobru oraz bieli ołowiowej, następnie etap opracowania świateł bielą ołowiową oraz cieni czernią roślinną. Dalej laserunki olejne lub olejno – żywiczne z czerni roślinnej wzmacniające modelunek, w partiach najmocniejszych cieni – laserunek wykonany jest za pomocą bardzo tłustego spoiwa i czerni roślinnej.

Karnacja twarzy i dłoni Madonny oraz twarzy i ciała Dzieciątka mają modelunek wykonany za pomocą tempery. Przez warstwy tempery prześwituje rysunek spodni, miejscami ledwo czytelny. Czerwień policzków i cienie na twarzach mogą stanowić warstwy spodnie opracowane w temperze (czerń roślinna, czerwień organiczna), na które artysta kładzie kolor lokalny z bieli ołowiowej z dodatkiem czerwieni organicznej czy umbry. Światła wykonane są bielą ołowiową na spoiwie temperowym. Laserunki olejne lub olejno – żywiczne z umbry, jednolite na całej powierzchni, wzmacniają modelunek. Detale: partie ciemne (oczy, rzęsy, usta) opracowane są na partiach jasnych (czerń roślinna, brąz organiczny, czerwień żelazowa) jako ostatni etap modelunku karnacji. Wykończenia rysunku twarzy wykonane były w momencie opracowywania końcowego czerwonej sukni Madonny. Biała chusta na głowie Matki Boskiej ma kolor lokalny z bieli ołowiowej na spoiwie temperowym. W półcieniach artysta nakłada zielonkawy błękit z azurytu i bieli ołowiowej. Laserunki olejno – żywiczne z czerni roślinnej mają na celu pogłębienie modelunku w partiach największych cieni.

Błękitny płaszcz Madonny – kolor lokalny z azurytu z dodatkiem bieli ołowiowej na spoiwie temperowym, farba nakładana jest grubo, fakturalnie. Światła z azurytu z większą ilością bieli ołowiowej. Laserunki olejne lub olejno – żywiczne z czerni roślinnej mają na celu ogólne wzmocnienie modelunku. Partie największych cieni opracowane czernią roślinną z bardzo tłustym spoiwem olejno – żywicznym. Włosy Matki Boskiej pojawiają się na warstwie tła, rękawa Madonny i jej błękitnego płaszcza, co wskazuje iż zostały wykonane najpóźniej. Kolor lokalny z brązu organicznego, ugru na spoiwie temperowym. Światła (bliki na włosach) z żółcieni z dodatkiem bieli ołowiowej. Laserunki olejne lub olejno – żywiczne z czerni roślinnej pojawiają się w cieniach.

Wyszukiwane frazy:

  • pyta padzierzowa pyta padzierzowa
  • technika wykonanoa ud na kolano